perjantai 9. toukokuuta 2014

Rättitehdas


Mä oon ihan totaalisen koukussa näihin bamburätteihin! Tässä viimeisen kuukauden aikana oon väsännyt lähemmäs kymmenen uutta tiskirättiä ja seuraavalla kauppareissulla aion ostaa lisää lankaa, ehkä jossain kirkkaammassa värissä. Ei kai sen aina tarvitse olla pelkkää mustaa ja harmaata? Sen lisäksi, että bamburätti on ekologinen ja kestävä, se myös oikeasti toimii ja on kivannäköinen. Eikä rätin hinnastakaan kovin korkea tule, bambulanka maksaa noin 3e kerältä ja yhdestä kerästä saa rätin koosta riippuen 1-2 rättiä. 

Olen tehnyt rättejä sekä virkkaamalla että neulomalla. Kuvassa musta on neulottu aina oikeaa -neuloksella, muut ovat virkattuja. Neulottu rätti on näistä ehkä kaikkein "karhein" ja siksi tehokkain, mutta se oli myös kaikkein työläin ja aikaavievin. Virkkaamalla saa tehtyä yhden rätin nopeaan tahtiin, poikien leikkejä seuratessa. Virkatut tiskirätit ovat myös nopeampia kuivumaan.


Bamburätin voi huoletta pestä pesukoneessa 60 asteessa ja olenpa kuivannut rätit ihan kuivausrummussakin. Mitä enemmän pesukertoja räteille kertyy, sitä tehokkaampia niistä tulee. Bamburätti kannattaakin pestä ennen ensimmäistä käyttökertaa, jotta siitä ei irtoa lankanöyhtää eikä väriä. Itse vaihdan tiskirättiä muutaman kerran viikossa, vaikka nämä yksilöt eivät ala edes haista ja irtolikakin lähtee huuhdellessa hyvin pois. Olen myös huomannut, että rättiä kannattaa kastella mielummin kylmällä kuin kuumalla vedellä, siitä tulee näin paljon tehokkaampi. Ei ole kyllä mitään aavistusta, mistä tämä voisi johtua...

Bambuliina toimii samalla periaatteella kuin mikrokuituliina, se imee itseensä kosteuden eikä jätä märkiä vesivanoja jälkeensä. Rätti on myös erittäin hygieeninen, sillä bambukuituhan on jo itsessään antibakteerinen. Olen käyttänyt bamburättejä myös keittiön ulkopuolella esimerkiksi pölyjen pyyhkimiseen ja ompahan sillä pyyhitty myös ikkunoita. Kaiken muun hyvän lisäksi, bamburätit ovat siis myös todella monikäyttöisiä!

Itsetehdyt tiskirätit ovat nauttineet meillä aika yllättävääkin suosiota, sillä jopa meidän isäntä käyttää paljon mielummin näitä pöydän pyyhkimiseen kuin kaupan valmiita liinoja. "En mä halua tällaisella ällöttävällä sieniliinalla pyyhkiä, tee yksi rätti lisää."  No onpahan äitillä muutakin tekemistä, kuin näppäillä kännykkää.

6 kommenttia:

  1. IIik kuinka ihania! Voiko tiskirätistä sano että se on ihana? O.o Mutta ku noi on! Mäkin haluun. :)

    VastaaPoista
  2. En ois kyl viel about viis vuotta sitten uskonu et susta tulee käsityöharrastaja! :)

    VastaaPoista
  3. Mä oon ollut hieman skeptinen näiden rättien suhteen. Jotenkin kuvittelen, että ne haisevat jos(kun) meidän perheen ruokapöydästä kaikki töhryt meinaa saada pois. Kuvittelenko vain? Käsityöihminen minussa on kuitenkin kiinnostunut ja ekologisuus on vaan plussaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mäkin olin aluksi, mutta ei oo kyllä alkanu haisemaan! Muistaa vaan aina huuhtoa sen hyvin ja kuivata ilmavasti. Kannattaa ehdottomasti testata :)

      Poista

Kiitos, kiva kun kommentoit!